16 juli 2020 - Voor een groot deel van de beroepsbevolking is de afgelopen periode een redelijk succesvol experiment geweest met werken op afstand. Nu de bedrijven weer tot leven komen, kunnen we ons afvragen waarom we überhaupt nog naar kantoor zouden gaan. Die overweging dringt zich niet op als een zwart-witte keuze, maar als een compromis met veel facetten.
Een onderzoek van de Nationale Vacaturebank onder 1.000 werkenden toont aan dat 53% positief denkt over thuiswerken en dat 49% dit graag wil blijven doen. Volgens AWVN zou ook een kwart van de werkgevers aan thuiswerken een structureel karakter willen geven. Tegelijkertijd is ook gebleken dat wij sociale dieren zijn, die behoefte hebben aan contact en uitwisseling. In de creatieve sector, bijvoorbeeld, werd het gemis hieraan sterk gevoeld.
De traditionele manier van leidinggeven is meer gebaseerd op sturing, controle en een inspanningsverplichting. Wanneer het directe zicht op thuiswerkende collega‚Äôs wegvalt, zal een meer coachende leiderschapsstijl effectiever zijn, gericht op vertrouwen, verantwoordelijkheid, zelfredzaamheid en output. Dit gaat gepaard met een ingrijpende cultuurverandering, zowel voor individuen als voor teams. Van leidinggevenden wordt ook verwacht dat zij voeling houden met hun teamleden om eenzaamheid, een gebrek aan betrokkenheid of een verstoorde werk-priv?©balans te voorkomen.
Waar de ?©?©n zich thuis op zolder prima kan concentreren, gaat de ander liever naar de Starbucks om rondrennende kinderen te ontwijken, en krijgt een derde juist briljante idee?´n bij het koffieapparaat op kantoor. Uit diverse onderzoeken blijkt dat het simpele feit dat we hierin een keuze hebben, stressverlagend werkt. Belangrijk blijft dat de werkplek ergonomisch in orde is en voldoet aan alle ARBO-eisen, voor iedereen die een behoorlijke tijd achter laptop of PC doorbrengt.
Als veel medewerkers op hun thuiswerkplek geconcentreerd ‘productie’ kunnen draaien, wat doen we dan nog op kantoor? Dat krijgt steeds meer een leisurefunctie: een ontmoetingsplek in de brede zin van het woord, waar collegialiteit, strategie en creativiteit de ruimte krijgen. Die verandering van functie heeft nogal een impact op de visie op vastgoed en huisvesting.
Meer thuiswerken vergt meer aandacht voor binding, en daarin vervult het leisure karakter van kantoor een belangrijke rol. Hoe fijn is het om smakelijk, gezellig en geheel verzorgd te lunchen met collega‚Äôs? Hoe leuk is het om op kantoor een training te volgen, of om een complimentje van je leidinggevende in ontvangst te nemen? Of om face-to-face een deal te sluiten met die ene belangrijke klant? Cre?´er aparte ruimtes voor al dit soort gelegenheden; dat is veel prettiger en persoonlijker dan de vaak anonieme zalen van de bekende congrescentra.
Wanneer (meer) thuiswerken structureel wordt, heeft dat een positieve invloed op het milieu. Minder kilometers verrijden voor woon-werkverkeer is goed voor de luchtkwaliteit en vermindert energieverbruik. Ook kan het een deel van het mobiliteitsvraagstuk oplossen, aangezien er minder parkeerplaatsen nodig zijn.